söndag 11 september 2011

Jobbig dag..

Idag tog jag tag i det, jag var tvungen, tiden höll på att rinna ut för mig...jag tog nycklarna, gick igenom porten jag passerat så många gånger förut i mitt liv. Jag öppnade dörren till det som hela mitt liv representerar trygghet och kärlek och möttes av tystnad..
Två timmar röjde jag omkring i ditt hem...eller nej..en och en halv. Första halvtimme hulkade jag bara och grät som om det inte fanns någon morgondag.

Här följer några av de saker jag tog som representerade dig för mig...






Din rostfria bunke du gjorde allt i..bakade, gjorde piroger och hemmagjorda chorizos. Din gamla sprits som du lärde mig spritsa med och din gamla skärmoj som du skar pirogerna med..





Den enda delen av köttkvarnen som fanns kvar, din kycklingsax och några bestick som var fina.






Din första utgåva bok från 1941 om hur man lär sig dekorera tårtor. Och dina recept, i din handstil så som du förvarade dom...






Så länge jag kan minnas satte du alltid på dig en hatt när du ville se fin ut och alltid en basker när det var kallt. Jag tog den basker du använde mest och din finaste hatt i angora och med påfågelfjädrar på...björnen tyckte jag skulle ta dom för jag såg fin ut. Tog även din gamla rock och skinnjacka du haft förevigt..






Du var vidskeplig och hade lyckoamuletter överallt och alltid någon på dig. Jag tog dom du hade oftast.






Din linjal du använde dig av för att skära alla dina mönster när du skulle sy...






Kände mig som en inkräktare när jag rotade igenom alla dina saker...men jag hittade sådana guldkorn att det var värt att ta sig tiden att hitta den styrkan.
Jag hittade ett tidningsutklipp från Aftonbladet från fredagen den 8 oktober 1976...det är en intervju med min farfar.
Och som om det inte vore nog..i en gammal anteckningsbok hade du skrivit ner sagan om den "lilla grodan som blev kär i solen" som du alltid berättade för mig när jag var liten.
Pappa tror att du skrev ner det som läxa en gång i tiden...jag vet inte.
I en av dina lådor hittade jag en påse med en lapp och en liten burk. På lappen hade du skrivit. "till din brända hand min son, från din mamma"...

Vi känner din omtanke och närhet fortfarande...därför är det fortfarande så svårt att hantera att du är borta...

Te amo abuelita...para siempre...


Inga kommentarer: