fredag 6 april 2012

Svärmor/kärmor?

Skulle inte tro det va..
Igår var vi på kalajs hos min fd svägerska. Svärmor var där.
Det jag nu kommer att berätta kommer irritera er (hoppas jag..för det blev jag) men det faller under kategorin "ventilera känslor för att inte koka över"-kategorin blogginlägg.
Hon ska vara glad att jag återigen inte gav henne en rak höger.. Höll mig återigen lugn..förklarade lugnt och sansat att hon var dum i huvudet.

Jag och en relativt nyförlöst "släkting" pratade foglossning.
Hur det kan skilja sig graviditeter emellan mm mm.
Hon är smal och aktiv, jag..not soo much. Den här detaljen missade svärmor..eller ignorerade för att känga till mig.
Vi pratade om teorierna kring varför man tror att det uppkommer.
Jag har läst väldigt många artiklar i frågan..biologen i mig blir ju nyfiken på bakgrunderna.
Sväris..säger till mig men beror det inte på att folk är så stillasittande nuförtiden och inte rör sig? Det måste väl ha med vikten att göra också. JAAAG FICK ALLLLDRIG FOGLOSSNING NÄR JAG VAAAAR GRAVIIID.

"släktingens " haka ramlade ner i bordet..jag tog ett djupt andetag..och sen så påpekade jag igen..att den smala släktingen blev ju sängliggande, rabblade snabbt upp några teorier jag läst (igen)..och påpekade att en utav hennes dinosaurie gamla vänner (som också är smal) fortfarande lider utav sin foglossning som hon fick i samband med sin graviditet ungefär runt andra världskriget.
Sen gick jag på toa och grät en skvätt..

Hon kan trycka på mina knappar..
ja hon menar inget illa ( säger alla)..hon är som hon är, hon är gammal och kommer inte ändra sig...hon tänker innan hon talar..hon tillhör en annan generation...bla bla bla..ursäkterna är många för hennes beteende.
Jag väljer att kalla henne okunnig (tyst för mig själv i mitt inre).
Hon vet inte bättre, kan inte klandras för det, för det är ignorans. Detta för att inte ge henne en propp...

Men när/om hon säger något som sårar mina barn eller på något sätt gör dom ledsna..(som när hon sa till sitt 13åriga barnbarn att hon kanske borde tvätta ansiktet oftare för hon börja få så många finnar...och sen var helt oförstående till att barnbarnet i fråga ville hem och aldrig mer återvända till farmor..)...då kommer lejonhonan i mig fram! Ni har blivit varnade...

1 kommentar:

Feeah Faerie sa...

Jag förstår att du gick på toaletten för att grina, skit-tant. Men eg borde du grina framför henne så att hon kanske fattar.