måndag 10 maj 2010

Fina fisken=)

Jag ska börja med att säga att pajen i det förra inlägget blev fantastisk god! Jag fick mina kära kompisar i besök och de fick vara mina försökskaniner. Alla blev jätteimponerade utav kakan och bokstavligen tappade hakan när jag berättade hur enkel den var att göra. Jag serverade den med vaniljvisp, mumma.
Som jag berättat tidigare så pratade det en hel del mat på min nya arbetsplats, ikväll provade jag ett recept som jag fått via den kanalen. Vilken succé! Kanongott och sjukt snabbt och enkelt att göra. Jag modifierade det lite...men jag kommer till mina ändringar....let us begin!

Jag köpte ett paket med pengasusfileér (600g), enligt orginalreceptet ska det vara rödspätta, men vilken vit fiskfilé som helst skulle jag tippa på fungerar. Hur som helst. Lägg fileérna i en ugnsfast form. Salta och peppra med citronpeppar. Att det ska vara citronpeppar är "key" det gör all skillnad i världen. Sätt ugnen på 175 grader.
Sen så brer du på färskost med smaken "vitlök och färska örter". Enligt orginalreceptet ska det vara cantadou-ost, men jag använde ICAs egna märke. Blev skitgott! Klart det kan variera lite i smak beroende på vilket märke du använder..men som sagt jag använde ICAs och det blev gott.
Sen så tog jag ett paket (250ml) med matlagningsgrädde. Jag tyckte det såg mycket ut när jag hade i det...nu i efterhand hade man kunnat ta lite mer grädde...för det genererar mer sås..och det är ju alltid gott med sås. Enligt orginalreceptet skulle det vara dryga 4 dl med riktig grädde..men min personliga åsikt är att det blir lite för fett med vanlig grädde..och det tycker jag inte om. Men jag skulle däremot tagit lite mer matlagningsgrädde (15%) för att få mer sås....men bara liiite mer.
Sen så smackar du in allt i ugnen och låter den vara där i 40minuter (175 grader)
Klart! Under tiden fisken göttade sig i ugnen så kokade jag några potatisar som jag sen körde i potatispressen. Jag älskar pressad potatis! Och det passade fantastiskt bra till fisken.
Tadaaa!! Middag på 45 minuter...5 minuter förberedelse och 40 minuter tillagning. Fantastiskt!




1 kommentar:

Feeah Faerie sa...

Det ser jättegott ut idésprutan! Premiär för min nya blogg, check it out.